כביש 12, יוטה

כביש 12 הוא דרך נופית שנחשבת All American Road – כלומר מהיפות בדרכי הנוף האמריקניות שיש בהן דברים שאין במקומות אחרים בארה"ב ההופכים אותן ליעד תיירותי בפני עצמן. הדרך מתמשכת לאורך כ-200 ק"מ בין כביש 89 דרומית לפאנגוויץ' (Panguitch ) ועד העיירה טורי שם היא מסתיימת בכביש SR-24.

כביש 12 יוטה

נסענו בכביש 12 באוקטובר 2011 והחוויה בהחלט מומלצת בחום. אם אתם כבר מבקרים בפארקים של איזור מואב (פארק לאומי קניונלנדס ופארק לאומי ארצ'ס) ומתכננים לנסוע משם לבקר בפארק לאומי קניון ברייס ובפארק לאומי זאיון, אני ממליצה להקדיש יום וחצי בטיול לנסיעה בכביש 12 ולא לבחור בדרך הקצרה והמשעממת של כביש 70. זה גם יאפשר לכם לבקר בפארק לאומי קפיטול ריף וגם תוכלו לשלב את עמק הגובלינים המדהים ואת הנופים המהממים שלאורך כביש 12.

עמק הגובלינים, יוטה
עמק הגובלינים, יוטה

קישור למפת הדרך עם נקודות ציון בעברית בגוגל מפס

אתרים לאורך הדרך ממערב למזרח:

הקניון האדום ביער דיקסי – Dixie National Forest / Red Canyon

קרוב מאד לקניון ברייס, הקניון האדום נפרד ממנו ויש בו מסלולי טיול יפים משל עצמם. מרכז המבקרים נמצא קצת לפני דרך 12 בכתובת – 5375 E Highway 12, Panguitch, UT 84759

נהר סבייר (Sevier) ואגם טרופיק (Tropic)

מזלג הדרכים המובילות אל מאגר המים טרופיק מוגדרות כאיזור צפייה בחיות בר ביער דיקסי. בין החיות שניתן לראות באיזור: מיול דיר, אלק, כלבי ערבות וצבאי pronghorn.

הדרכים מובילות את אגם טרופיק שהוא מאגר מים ואיזור נופש ודיג.

פארק לאומי קניון ברייס

אגם פיין (Pine) ונקודת פאואל

איזור קיט ודיג ליד צוקי שולחן. נקודת פאואל היא הנקודה הגבוהה באיזור (גובה 10,188 פיט) וכדי להגיע עד אליה יש צורך ברכב 4X4 גבוה.

שטח המוניומנט הלאומי גרם המדרגות אסקלנטה -Grand Staircase-Escalante National Monument

מוניומנט לאומי, כלומר מעין שמורת טבע או איזור שימור לאומי שמתפרס על גבי שטח נרחב המכיל תצורות גיאולוגיות מעניינות וכן שרידים ארכיאולוגיים של שבטי האנסאזי. כביש 12 עובר למעשה דרך שטחים נרחבים של איזור המוניומנט וניתן לראות את התצורות הגיאולוגיות מהכביש. מרכזי מבקרים נמצאים בקאנאב, באסקלנטה (Escalante) ובקנונויל (Cannonville).
http://www.blm.gov/ut/st/en/fo/grand_staircase-escalante.html הנופים בקטע כביש זה פשוט עוצרי נשימה.

פארק אגן קודאכרום – Kodachrome Basin State Park

הגיאולוגים משערים שבמקום היתה פעם פעילות וולקנית מהסוג שיש בילוסטון ולאורך עידנים מילאו משקעים את הגייזרים והזרמים והתאבנו לצורות של "ארובות" אבן. כך נוצרו נופים ציוריים מהסוג האהוב על צלמים והמקום נקרא על שם סרט הצילום של קודאק בו השתמשו צלמי הנשיונל ג'יאוגרפיק. בפארק יש חניון לילה. הכניסה עולה $6 ולינת לילה עולה $16.

http://www.utah.com/stateparks/kodachrome.htm

פארק היער המאובן – Escalante Petrified Forest State Park

במרחק של כמייל מאסקלנטה נמצא פארק מאובנים ובו מסלול קצר העובר דרך מאובני עצים ועצמות דינוזאורים. במקום גם איזור נופש, ובו אגם שניתן להתרחץ ולדוג בו, וקמפגראונד. (בשנת 2010 נערכים שיפוצים ומאגר המים מרוקן). הפארק פתוח מ-07:00 עד 22:00. הכניסה עולה $6 ולינת לילה עולה $16.

דרך ההר המעשן Smoky Mountain Road

דרך המחברת בין אסקלנטה לביג ווטר שבאגם פאואל. הדרך עבירה לרכבים רק אם היא יבשה לגמרי, אחרת יש צורך ברכב 4X4 גבוה. ניתן לראות ממנה לפעמים עמודי עשן שעולים ממאגרי פחם עשנים תת קרקעיים.

אגם פוסי – Posey Lake

אגם ציורי הממוקם כ-15 מייל צפונית-מערבית לאסקלנטה ומשמש את תושבי האיזור בעיקר לדיג.

עמוד השידרה של השטן – Hell’s Backbone

קטע דרך מאתגר לנהיגה שכולל ירידה חדה שמתחיל באגם פוסי, מקיף אזור Box-Death Hollow Wilderness Area ומסתיים שלושה מייל מערבית לבולדר. בקטע זה ניתן להיפרד מדרך 12 ולהפגש איתה מאוחר יותר בבולדר.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hell%27s_Backbone_Road

החור בסלע Hole-in-the-Rock

קטע דרך המכונה בשם זה שייך למעשה לאיזור פארק קניון גלן. זוהי דרך היסטורית העוברת בעקבות המתיישבים המורמונים שפילסו מעבר באיזור זה. פרטים לגבי הדרך:
http://www.nps.gov/glca/planyourvisit/driving-the-hole-in-the-rock-road.htm

ערוץ קאף Calf Creek Recreation Area

כחמישה שער מייל מזרחית לאסקלנטה נמצא ערוץ קאף בו ניתן לטייל עד למפלים ובריכות שיכשוך. המסלול מאיזור החניון עד למפלים אורך כחמישה וחצי מייל ולא מומלץ ליום חם. עלות חניית לילה היא $5 על בסיס מקום פנוי.

http://www.utah.com/hike/calf_creek.htm

מוזיאון האנאסזי – Anasazi State Park Museum

מוזיאון השוכן בעיר בולדר על כביש 12. במקום מרכז מבקרים ושרידי התיישבות אנאסזי בני כשלושת אלפי שנים. כניסה: $5. שעות פתיחה בקיץ 08:00-18:00.

ברושור הפארק (PDF)

http://www.utah.com/stateparks/anasazi.htm

דרך בר – Burr Trail

דרך שמתחילה בבולדר כדרך סלולה והופכת אחרי כ-18 מייל (בדיוק בקצה שטח הפארק הלאומי קפיטול ריף) לדרך עפר שמגיעה בדרך לא דרך עד חלקו הצפון-מזרחי של אגם פאואל. אורך השביל כולו למעלה ממאה ק"מ והוא עביר רק לרכב שטח, אבל את הקטע הראשון שיוצר מבולדר ניתן לנסוע גם ברכב רגיל והוא נחשב היפה ביותר.

http://www.utah.com/offroad/burr-trail.htm

הר בולדר – Boulder Mountain

הר בולדר שביוטה מכונה גם איזור אלף האגמים, על שם ריבוי האגמונים ובריכות הבונים שבו.

http://www.go-utah.com/boulder-mountain/

פארק לאומי קפיטול ריף

פארק לאומי קפיטול ריף
פארק לאומי קפיטול ריף

עמק הגובלינים

פארק מדינה יחודי מאד שיש בו המוני "פטריות" סלע בגובה כמה מטרים. מקום מקסים לטייל בו עם ילדים ולשחק "מחבואים".