טקסס – מידע למטיילים

מדינת הכוכב הבודד נמצאת בחלק הדרומי של מרכז היבשת. היא ענקית ומודעת לכך מאד. בכניסה לטקסס נתקלנו בשלט ענק שהודיע בחגיגיות שמעכשיו אנחנו בטקסס לאלף המייל הבאים… למרות שהיא במרכז היבשת, טקסס נחשבת כחלק מ"מערב" ארה"ב ויש בה אווירה תרבותית יחודית לה.

מקומות לבקר בטקסס:

סן אנטוניו

דלאס

אל פאסו

אל פאסו, טקסס

אל פאסו היא עיר בת למעלה מחצי מיליון תושבים, בדרום-מערב טקסס, הממוקמת על תוואי הריו גראנד והגבול עם מקסיקו. לעיר רצף אורבני עם העיר המקסיקנית מעבר לגבול, חוארז.

לאל פאסו היסטוריה מגוונת שתחילתה בהתיישבות קדומה בת אלפי שנים, והמשכה בכיבוש ספרדי ארוך ומלחמות עקובות מדם בין השבטים האינדיאנים והמתיישבים האירופאיים. ההיסטוריה ניכרת בביצורים העתיקים המרשימים בחוארז, שהיא העיר המקסיקנית המבוצרת ביותר לאורך הריו גראנד. המלחמות נמשכו באל פאסו גם בתקופת מלחמת האזרחים האמריקנית, והאיזור סופח לטקסס רק בשנת 1850, כחלק מהסכמי גבולות שאפשרו לטקסס לקחת נתח מהמסחר הענף בין איזור סנטה פה למקסיקו.

אל פאסו היא עיר גדולה ובה אטרקציות סטנדרטיות כמו בכל מרכז אורבני גדול וביניהם מוזיאון אומנות, גן חיות, מוזיאון מדע ואפילו מוזיאון שואה.

סטייט פארק הרי פרנקלין – Franklin Mountains State Park

פארק טבע גדול שיחודו בקרבתו לעיר אל פאסו. הוא אינו מפותח ברובו, ומיועד לטיולים רגליים בנופים הרריים. בזכות הגובה הרב, האוויר צלול וקריר יחסית גם בעונות חמות. בתוך הפארק, מפעילה רשות הפארקים רכבל ממנו ניתן לצפות אל הנוף ולעלות בנסיעה של כרבע דקות כמה מאות מטרים בגובה.

הכניסה לפארק עולה $4 לאדם. נסיעה ברכבל עולה $7 ($4 לילדים מתחת לגיל 12).

http://www.tpwd.state.tx.us/spdest/findadest/parks/franklin/

http://www.tpwd.state.tx.us/spdest/findadest/parks/wyler_aerial_tram/

מוזיאון ארטילריה והגנה אווירית

בבסיס פורט בליס שבעיר ניתן לבקר במוזיאון המתמחה בנושאי ארטילריה ונ"מ. המוזיאון סוקר את התחום לאורך המאה העשרים ומציג כלים שונים. הכניסה חופשית.

http://www.museumsusa.org/museums/info/1167586

ניתן לשלב ביקור בחוארז המקסיקנית בעת השהות באל פאסו. יש אפילו טרולי שנוסעת בין הערים ועוצרת בשבע נקודות בחוארז. הדעות חלוקות לגבי הכדאיות, כשיש לקחת בחשבון שחוארז היא עיירת גבול מקסיקנית טיפוסית, על כל המשתמע מכך.

דלאס, טקסס

דאלאס, על 1.2 מיליון תושביה, היא העיר השלישית בגודלה בטקסס (והתשיעית בגודלה בארה"ב). יחד עם הערים פורט וורת' וארלינגטון הצמודות אליה, מדובר במטרופולין תוסס של כמעט שבעה מיליון איש.

דאלאס היא מרכז אורבני של ממש, בית לכלכלה מפותחת המבוססת על בנקאות, היי טק, אנרגיה ותחבורה מפותחת (הכוללת את אחד מנמלי התעופה הגדולים בעולם). העיר מתהדרת בגורדי שחקים רבים ובמראה ואופי עירוני מודרני.

אתר התיירות הרשמי של דאלאס עוסק תחילה במסעדות, אחר כך בשופינג ורק אז באטרקציות תיירותיות, בהן הדגש הוא על מוזיאונים וגלריות אמנות. מי שמחפש ברביקיו טקסני או חנויות יוקרה (או אחרות) ימצא שלל אפשרויות בעיר הגדולה. ובכל זאת, סקירה קצרה של "אטרקציות", בדגש על אטרקציות למשפחות מטיילות:

פארק פייר – Fair Park

בדומה לפארק בלבואה שבסן דייגו, פייר פארק הוקם בשנות ה-30 של המאה שעברה כדי לארח את יריד המדינה – State Fair – הראשון של טקסס. הפארק עדיין משמש ליעודו המקורי, במשך חודש אחד בשנה, החל מהשבת האחרונה של כל ספטמבר. בשאר השנה, נשארים מספר בניינים מרכזיים פתוחים ובהם מוזיאונים ואטרקציות הפתוחות לאורך כל השנה. מסימני ההיכר של הפארק: הגלגל הענק שהוא הגדול ביותר בארה"ב (שוב, במסורת של "הכל גדול יותר בטקסס…). במקום פועל גם רכבל שניתן לסקור ממנו את הפארק מלמעלה. למי שמתכוון לבלות כמה ימים בהיכרות מעמיקה יותר עם הפארק והמוזיאונים שבו, מומלץ לקנות "פספורט" הכולל כרטיסים לכל המוזיאונים בפארק במחיר מוזל.

אטרקציות עיקריות בפארק הפועלות לאורך כל השנה:

אקווריום הילדים של סטייט פארק

אקווריום זה מהווה חלק מגן החיות של דאלאס, והוא קטן מהאקווריום של דאלאס הנמצא בחלק אחר בעיר. הוא עבר שיפוץ מקיף ונפתח מחדש בשנת 2010.

שעות פתיחה: 09:00-16:30  דמי כניסה: $8 למבוגר $6 לילדים מתחת לגיל 12 ולאזרחים ותיקים

מוזיאון הרכבות

מוזיאון העוסק בהיסטוריה של הרכבות בארצות-הברית וכן באתגרים העומדים בפני מערך הרכבות בתקופתנו ובכיווני ההתפתחות העתידיים של התחום. התצוגה כוללת כשלושים קרונות וקטרים.

שעות פתיחה: רביעי עד ראשון 10:00-17:00 דמי כניסה: $7 למבוגר ו-$3 לילדים מתחת גיל 12

http://www.museumoftheamericanrailroad.org/

מוזיאון הטבע והמדע

זהו מוזיאון המדע והטבע העיקרי של דאלאס שקם מאיחוד של שלושה מוזיאונים מובילים בעיר. הוא מתפרס על פני שלושה מבנים בפארק, אחד מוקדש למדע, השני לטבע והשלישי הוא פלנטריום.

שעות פתיחה: 10:00-17:00 (ביום ראשון נפתח רק ב-12:00) – הפלנטריום פתוח לקהל רק בסופי שבוע (או בתקופת היריד).

מחיר כרטיס משולב, הכולל סרט באיימקס (אך לא את הפלנטריום): $21 למבוגר ו-$7 לילד עד גיל 12 או $9 לנוער ואזרחים ותיקים

חינם לבעלי כרטיס ASTC

http://www.natureandscience.org/

גני דיסקברי

שילוב של כעשרה גנים בנושאים שונים, כולל גן ריחות, מתחם פרפרים, בריכה טבעית ועוד. הגנים פתוחים לציבור בחינם, אך נדרש תשלום עבור כניסה לביתן הפרפרים.

http://texasdiscoverygardens.org

מוזיאון ההיסטוריה של התחבורה

מוזיאון אינטראקטיבי הכולל תצוגות רבות ביניהן פאר תוצרת תעשיית הרכב האמריקנית.

שעות פתיחה: שלישי-ראשון 10:00-18:00   דמי כניסה: $10 למבוגר ו-$5 לילד עד גיל 12

http://www.tmah.org/

האקווריום של דאלאס

באקווריום המהולל של דאלאס יש יותר מאשר יצורים ימיים. התצוגות המרשימות כוללות בעלי חיים רבים, בדגש על יערות הגשם ואיזורים טרופיים, כולם בסביבה מעוצבת באופן מרשים.

בחודשים מרץ-אוגוסט האקווריום פתוח בין השעות 09:00-17:00 (בשאר חודשי השנה נפתח רק ב-10:00).

דמי כניסה: $21 למבוגר ו-$13 לילד (המחירים האלו לא כוללים מס)

1801 N Griffin St
Dallas, TX 75202

http://dwazoo.com

כפר מורשת דאלאס – Dallas Heritage Village

העיר העתיקה של דאלאס, בה ניתן לראות את הבניינים המקוריים של תחילת ההתיישבות. יש ימים ושעות בהם המקום פועל במתכונת של "מוזיאון חי", עם שחקנים בבגדי התקופה שמספרים על חיי הדמויות. בשאר הימים המקום שומם למדי וחלק מהמבנים סגורים לקהל. מומלץ להתקשר מראש ולברר מתי המקום נמצא בפעילות מלאה.

1515 South Harwood St.
(214) 413-3679
שעות פתיחה: שלישי-שבת 10:00-16:00 / ראשון 12:00-16:00 (סגור בימי שני)
דמי כניסה: $7 למבוגר $4 לילד עד גיל 12

http://www.dallasheritagevillage.org/

זירו גרביטי – Zero Gravity

מרכז פעילות אקסטרים המרכז חמישה מתקנים מטורפים של באנג'י וטלטולים אוויריים למיניהם. לחובבי האדרנלין. התשלום הוא פר שימוש במתקן – למעלה מ-$30 – כשיש הנחות על כרטיסים נוספים למתקנים אחרים. כרטיס משולב לכל חמש האטרקציות עולה $73 (לפני מס)

סיקס פלאגס / הוריקן הרבור

מראשוני פארקי השעשועים בארה"ב, בפארק סיקס פלאס אובר טקסס יש עשרות מתקנים, רבים מהם במסורת האקסטרימית של סיקס פלגס.
http://www.sixflags.com/overTexas/

מוזיאון הקומה השישית

לחובבי היסטוריה אמריקנית בלבד ופחות מתאים לילדים, אבל בכל זאת, מדובר באחת האטרקציות הפופולריות ביותר בדאלאס. זהו המקום ממנו נורה הנשיא קנדי ובו ניתן לסייר בסיור עצמי (הדרכת אודיו באוזניות).

סן אנטוניו, טקסס

סן אנטוניו היא העיר השנייה בגודלה בטקסס וחיים בה למעלה ממיליון תושבים (למעלה משני מיליון, אם מכלילים את ערי הלווין והגוש העירוני כולו). העיר מפורסמת בזכות עברה הצבאי המהולל, הכולל את אחד הקרבות המפורסמים בהיסטוריה האמריקנית: הקרב על האלאמו. גם בימינו, לסן אנטוניו קשר הדוק עם כוחות הצבא, ויש בה מספר בסיסי צבא, בעיקר של חיל האוויר האמריקני.

סן אנטוניו היא מרכז תיירותי ונחשבת לעיר יפה וידידותית למשפחות. את העיר חוצה נהר ולאורכו טיילת משופעת במסעדות, חנויות ונקודות חן שונות. ניתן ללכת לאורך הנהר או לשלב סיור בסירות. מבצר האלאמו, הנמצא גם הוא לא רחוק מהנהר, מהווה נקודת משיכה נוספת לתיירים.

העיר השוקקת עמוסה באטרקציות למשפחות עם ילדים. רשימה מלאה אפשר למצוא כאן:

http://www.visitsanantonio.com/visitors/play/family-fun/index.aspx

הנה כמה מהאטרקציות המומלצות:

האלאמו – The Alamo

הקריאה "זכרו את האלאמו" טבועה עמוק בקוד התרבותי האמריקני. לתיירים הישראלים, זו ההזדמנות ללמוד על המצור והקרב המיתולוגי שהתרחשו בשנת 1836 ולבקר באחד מהאתרים ההיסטוריים המרכזיים בארה"ב.

באתר ניתן לבקר במבנה המקורי בו התבצרו הלוחמים וכן בתצוגות במבנים הסמוכים ובגני האלאמו.

שעות הפתיחה: 09:00-17:30 (ביום א' נפתח שעה מאוחר יותר). הכניסה חינם.

http://www.thealamo.org/main/index.php

פארק ברקנברידג' – Brackenridge Park

הפארק העירוני היפה של סן אנטוניו, בדומה למקביליו בערים גדולות אחרות, מורכב מאיזורי נופש וטיול, מסלולי גולף ואטרקציות מקומיות, ביניהן גן החיות של סן אנטוניו. הפארק ממוקם לאורך נהר הסן אנטוניו.

עולם הים – Sea World

האטרקציה השלישית במספר בעיר, מבחינת מספר המבקרים. זהו פארק-אח לאלו שבאורלנדו ובסן דייגו ויש בו את אותם מכלולים של הופעות לוויתני אורקה ודולפינים (וגם חיות אחרות), אקווריומים מרשימים, ומתקני לונה פארק באווירה ימית. אם מגיעים, מומלץ להקדיש לפארק יום שלם (או אפילו טוב יותר, לפצל את הביקור לשני חצאי ימים).

חשוב לבדוק את שעות הפתיחה באתר לפני ההגעה – יש ימים בהם האתר סגור למבקרים, וגם כשפתוח שעות הפתיחה משתנות.

מחיר הכרטיס הוא כ-$50 לאדם, כשקיימות קומבינציות שונות לכרטיסים משולבים. מומלץ מאד לבדוק מראש מה הכרטיס המתאים לכם ביותר ולרכוש אותו באינטרנט מראש.

מוזיאון וויט – Witte Museum

מוזיאון המוקדש להיסטוריה של הטבע, מדע ומורשת דרום-מערב טקסס. מומלץ למשפחות.

3801 Broadway
San Antonio, TX
שעות פתיחה: 10:00-17:00 / בימי ראשון: 12:00-17:00 / בימי שלישי פתוח עד מאוחר: 10:00-20:00
דמי כניסה: $8 למבוגר ו-$6 לילד עד גיל 12. חינם למחזיקי כרטיס ASTC. בימי שלישי מהשעה 15:00 הכניסה חינם.

ארץ הפלאות של מורגן – Morgan's Wonderland

פארק שעשועים יחודי שהדגש בו הוא נגישות מלאה לנכים ובעלי צרכים מיוחדים (למשל, כל המתקנים מותאמים לכסאות גלגלים). פרוייקט מרתק, הממומן גם מתרומות והמחיר בהתאם: נכים או בעלי צרכים מיוחדים נכנסים בחינם ומלוויהם בעלות של $10 לאדם. אחרים ישלמו $15 עבור כניסה לפארק. שעות הפתיחה משתנות (בחורף פתוח רק בסופי שבוע).

קידי פארק Kiddie Park

פארק ותיק שנוסד בשנת 1925 ושומר על אווירה נוסטלגית שיש שיקראו לו מיושן. מתאים רק לילדים קטנים מאד ואין בו מתקני אקסטרים.

ניתן לשלם פר רייד (כ-$2) או לקנות צמיד של שימוש חופשי במתקנים ב-$12.

http://www.kiddiepark.com/ (גם האתר באווירה מיושנת משהו…)

פורט דייויס – מצפה הכוכבים מקדולנד

מצפה כוכבים גדול בדרום טקסס, עם דגש חינוכי ותיירותי. במקום מתקיימות מדי יום פעילויות ותצפיות, כולל מסיבות כוכבים – Star Party – בשעות הערב. מסיבות הכוכבים מתקיימות שלוש פעמים בשבוע, בימים שלישי, שישי ושבת. מומלץ לרכוש כרטיסים מראש באתר האינטרנט.

http://mcdonaldobservatory.org/