טיפים חשובים לנהיגה בארצות הברית

אחרי שנהגנו בארצות הברית בתוך ערים ומחוצה להן לאורך כמה עשרות אלפי קילומטרים, למדנו את ההבדלים בין הנהיגה כאן ושם. חלק מההבדלים הם עניין תרבותי – אדיבות רבה יותר, מתן אפשרות להשתלב וכד' – אבל חלקם הם פשוט עניין של חוקי נהיגה שונים.

יש כמה דגשים, שבעיני הם מצילי חיים (שלכם או של אחרים) ושונים מהותית לעומת ישראל ובחרתי להעלות אותם כאן. להסברים מרחיבים הרבה יותר, כולל תמונות, ממליצה בחום לקרוא את המדריך של ראובן לנהיגה בארצות הברית.

בתחתית הדף הוספתי קצת לגבי נהיגה באיזורים הרריים, שיש לה כמה דגשים משלה.

צמתים

צומת מרומזר

צמת מרומזר בארה"ב שונה מהותית מצומת מרומזר בישראל –

1. אם לך יש אור ירוק שמאלה, גם למי שמגיע ממול ונוסע ישר יש אור ירוק. עליך לעצור ולהמתין שהתנועה ממול תסיים את המעבר בצומת ורק אז לפנות שמאלה. לרוב תראו שלט שמסביר את זה באנגלית, אבל גם אם לא, זה הכלל וחייבים לציית לו, אחרת אתם עלולים למצוא סמי-טריילר ענק דוהר אליכם בחציית הצומת (וזה מ"כמעט נסיון").

מה עושים אם יש המון תנועה ועד שהיא עוברת כבר יש לך שוב אדום? סוגיה שהתחבטנו בה בימים הראשונים לטיול ונפתרה עבורנו על ידי חברים אמריקאים. השיטה היא כדלקמן: בזמן שלך יש אור ירוק, התקדם אל תוך הצומת, מבלי להכנס לנתיב של הרכבים שמגיעים מולך. כשלהם, וגם לך, יש אדום, הם יעצרו מחוץ לצומת והרכב שלך יחצה את הצומת בבטחה. כן, זה אומר לחצות צומת באור אדום, אבל זה בסדר. זה נקרא שאת/ה committed לחציה והרכבים שיש להם ירוק יכבדו זאת ויאפשרו לכם לעבור בלי לצפור.

חריגה לכלל – יש צמתים בהם ברמזור הפנייה שמאלה מסומנת באמצעות חץ ירוק בתוך הרמזור. פירוש הדבר שבעת פנייה שמאלה, הזכות כולה שלך ולרכבים שבאים ממול יש אור אדום.

2. בפנייה ימינה, מותר לפנות גם באור אדום, כל עוד לא מפריעים לתנועה בצומת. עוצרים, מציצים בזהירות ואם אין רכבים שמגיעים, פונים ימינה.

חריגות לכלל – יש צמתים בהם הדבר אסור ואז כתוב בבירור No Right Turn on Red. מה קורה אם אין נתיב נפרד לפנייה ימינה ואתם תקועים מאחורי רכב שנוסע ישר? מחכים בסבלנות לאור ירוק.

זהירות כללית בצומת מרומזר

עמדתם באור אדום והתחלף לירוק? לעולם אל "תזנקו" אל תוך הצומת. קחו בחשבון שיכולים להיות שם נהגים שעדיין לא סיימו פנייה שמאלה והם committed (ר' כלל מספר 1), או שיכולים להיות נהגים שבדיוק פונים ימינה באדום ומקווים להספיק את הפנייה לפני שאתם תתחילו לנסוע. גם הנהגים האחרים נוהגים כמוכם ואף אחד לא מזנק אל תוך צומת כשהאור מתחלף לירוק. סבלנות – כולם יסעו בסופו של דבר ואף אחד לא צופר.

צומת 4 כיוונים –

3. בתוך ערים, תיתקלו הרבה פעמים בצומת ובו ארבעה תמרורי עצור – אחד לכל כיוון. זכות התנועה ניתנת לפי סדר ההגעה לצומת והיא נשמרת די יפה. אם מבולבלים, יוצרים קשר עין עם הנהגים ולרוב תוכלו לראות כשמצפים מכם לעבור. זה יכול ליצור מצבים משעשעים כשיש כמה רכבים בכל צד של הצומת ואתם יושבים ומחשבים את התור כמו בקופת חולים.

הולכי רגל

4. זכות קדימה להולכי רגל. תמיד, בין אם במעבר חצייה ובין אם לאו. אנשים מתחילים לחצות כביש מול הרכב שלכם, האטו ועצרו ותנו להם לעבור.

חציית קו הפרדה

קו ההפרדה במרכז הכביש מסומן בצהוב ולא בלבן, אבל העיקרון דומה. הבדל חשוב אחד – מותר לחצות אותו בפנייה שמאלה. לאמריקאים שדיברנו איתם זה היה ברור מאד: אסור לעקוף אבל אם צריך לפנות שמאלה (למשל לתוך חניה של בית), אז מותר, בזהירות, לחצות את הקו ולפנות. חשוב להיות ערניים לכך שגם אם אתם נוסעים בכביש שיש בו קו הפרדה רצוף, מכוניות מהנתיב שמולכם עשויות לחצות שמאלה.

נתיב ההתאבדות

בכבישים הרחבים של ארה"ב, יש לפעמים נתיב מיוחד בין שני הנתיבים העיקריים. זהו נתיב המיועד לפניות שמאלה בלבד. כשמגיעה הפנייה המתאימה, מאותתים ונכנסים לנתיב הזה, בו ניתן להמתין עד שיש רווח בטוח בתנועה המגיעה ממול ולחצות בבטחה.

הבעיה היא שהנתיב הזה משותף לשני כיווני התנועה. כלומר, לא כדאי לשהות בו שלא לצורך וחשוב להכנס אליו רק כשהגעתם לפנייה שלכם. אחרת, אתם עלולים למצוא את עצמכם מול רכב שמגיע ממול באותו הנתיב. לכן שם החיבה של הנתיב הזה הוא suicide lane.

רכבי חירום

רכבי חירום, משטרה, אמבולנסים ומכבי אש, זוכים לכבוד רב בכבישי ארה"ב. כשהם עומדים בצד הכביש, יש לעבור נתיב במידת הצורך ולא לנסוע בנתיב ליד השוליים. כשהם נוסעים עם אורות מהבהבים, יש לעצור בצד ולאפשר להם לעבור. ראינו גם מקומות בהם עוצרים בצד כשרכב חירום עם אורות מהבהבים מגיע בנתיב מולך. אגב, אם רכב משטרה נוסע בעקבותיך ומפעיל אורות, יש מצב שהשוטרים רוצים להחליף איתך מילה… כך שלעצור בצד יכול להיות די קריטי לפעמים.

אוטובוס ילדים

ברחבי ארה"ב יש שירותי הסעות מסודרים לבתי הספר, באוטובוסים הצהובים הידועים. כשאוטובוס כזה עוצר להוריד נוסעים, הוא מפעיל שלטי עצור מהבהבים. חובה לציית להם ולעצור באופן מוחלט. חובת העצירה היא על שני כיווני התנועה, כך שגם אם אתם מאחורי האוטובוס וגם אם מגיעים מולו, חייבים לעצור ולהמתין.

ושוב, ממליצה על המדריך של ראובן, בו תוכלו גם לראות את התמרורים השונים ולקרוא עוד טיפים לגבי הנהיגה בארה"ב.

נהיגה בהרים ובטבע

אם אתם נוסעים לאיזורים הרריים, ובפרט בהרי הרוקיז, חשוב לזכור שמדובר בהרים גבוהים בהרבה ממה שיש בישראל והנהיגה בשיפועים שם צריכה להיות בהתאם. בין ההרים יש מעברים המכונים "פאסים" (במזרח קוראים להם "נוטצ'ים"). מומלץ בחום לשלב פאסים בטיול במערב ארה"ב, אבל צריך להתייחס אליהם בכבוד ולנסוע בזהירות. כמה דגשים –

1. פאסים בנויים מעיקולים חדים, כשהכביש מזגזג את דרכו מעלה ואז מטה. לצד הדרך יש תמרורים מדוייקים להפליא שמורים על מהירות מקסימלית בסיבובים. צייתו להם – הם יודעים על מה הם מדברים.

2. שימרו על הילוכים נמוכים בירידה ותשתדלו להוריד רגל מהברקסים. הירידות האלו יכולות להיות מאד מאד ארוכות ולפעמים תלולות, ואפשר בקלות להגיע לחימום של הברקסים ואפילו "לשרוף" אותם. אל תנסו להיות גיבורים, הורידו הילוך להילוך שני ואפילו ראשון בשיפועים חדים.

3. המקומיים נוסעים מהר מכם, לרוב ברכבי 4X4 ענקיים. אם הם מתקרבים אליכם מאחור, סימן שהם רוצים לעקוף אתכם. הם לא יהבהבו, אלא יתקרבו מאד. הם לא יכולים לעקוף אתכם בכביש הררי מפותל, ומה שהם רוצים הוא שתנצלו את הנקודה הבאה בה ניתן לרדת בביטחה בשוליים בדיוק למטרה זו. בכבישים ההרריים כל כמה קילומטרים יש pullout, סלול באספלט וארוך מספיק כדי לאפשר לכם לעצור בצד, לתת למקומיים לעבור ואז להשתלב בחזרה בבטחה בתנועה. לא לעשות את זה, זה לא רק חוסר נימוס, אלא לפעמים גם עבירה על חוק. בקולורדו למשל, יש חוק שאוסר עליכם ליצור "זנב שביט" – comet tail של יותר מחמישה רכבים. הם גם אוכפים את זה.

בע"ח לצד הכביש

נהיגה בטבע, בהרים או באיזורים שטוחים, כרוכה בסיכון מתמיד של בע"ח בצד הכביש או עליו… הסיכון עולה משמעותית בשעות הבוקר המוקדמות ובשעות הדמדומים וכמובן בלילה. זו אחת הסיבות בגללה מומלץ להמנע מנסיעות לילה באיזורים מיוערים או כאלו שיש בהם הרבה בע"ח. בכל שעה, היו דרוכים ומוכנים לבלימת פתע. זו אחת הסיבות שהמקומיים במערב נוסעים ב-monster trucks ענקיות. הם אמורות לעמוד בהתנגשות עם צבי או אלק (אם זה מוס, אז אללה ירחמו בכל מקרה, צריך סמי טריילר בשביל לעמוד בזה). אם אין לכם ברירה ואתם נוסעים בשעות הדמדומים, רצוי שהנוסעים האחרים יסייעו בתצפית על שולי הכביש קדימה. מניסיון, זה קורה. יש המון צבאים ולפעמים בע"ח גדולים יותר לצידי הכביש, וכן, הם גם קופצים בהפתעה אל הכביש.

נהיגה בטוחה!

לפוסט הזה יש 8 תגובות

  1. אבי אלגזי

    ענת, כל הכבוד על ההסבר המפורט והממצה. מניסיוננו הקטן (ביחס אליכם) בנהיגה בארה"ב, למדנו משהו קטן שלא הזכרת ואולי שווה להכניס גם אותו (ולא לשכוח לתת לי קרדיט… :)).
    נהיגה באוטוסטרדה מרובת מסלולים והמעבר בין הנתיבים. את זה חווינו ביומנו הראשון בלוס אנג'לס כשנסענו בנתיב האמצעי (מתוך 7 נתיבים) ולא הצלחנו בשום פנים ואופן לפנות ימינה ליעדינו. בכל פעם שאותתנו ימינה, נשמעו צפירות חזקות מהמכוניות שמאחורינו שגרמו לנו לסגת מהפנייה ולא הבנו איך רכבים שלפנינו חצו את נתיבים בלי שום בעיה . בסופו של דבר, לאחר מאות היסוסים, הצלחנו לפנות ולהגיע ליעדינו. ועתה לשיטה: לאחר סיפור המקרה למקומיים, הבנו שמקור הבעיה הוא בהבדל בין תרבות הנהיגה של האמריקאים לבין זו שלנו הישראלים… בארה"ב כשרכב מאותת, כל הרכבים שמאחוריו, לוחצים על ברקס ומאפשרים לו להתנתב. אנחנו שהגענו מתרבות נהיגה שונה, אותתנו והיססנו ולכן נהגי הרכבים שהיו מאחור צפרו לנו.

    1. ענת

      נקודה נכונה ורלבנטית. תודה! חשוב לזכור גם ההיפך. אם מישהו בנתיב לידך מאותת, להאט ולאפשר להם להשתלב. לא לשים גז ולעבור.

  2. סופי

    היי, האם קיימת אפשרות לבדוק מה היא תוספת עבור החזרת רכב בעיר אחרת ?
    בחלק מהחברות כתוב שיש תוספת Drop Charge . כאשר מזמינים אוטו ביברופה – מחיר באינטרנט – זה מה שמשלמים .
    אנו רוצים להזמין אוטו בסנ פרנציסקו ולהחזיר בלס ווגס – קראתי תגובות שונות שכאשר מגעיים לקבל אוטו מחיר משתנה ….
    אך נתן לודא שמליר שראוים בהזמנה דרך האינטרנט – זה מחיר שנקבל .

    תודה מראש
    סופי

    1. ענת

      הי סופי,
      למיטב ידיעתי, זה משהו שחייבים לברר טלפונית. אפשר פעם אחת לברר בחברת ההשכרה טלפונית וככה להשוות מחירים ולעשות את ההזמנה. בדרך כלל בין קליפורניה לבין לאס וגאס אין דמי החזר בלוקיישן אחר, אבל יש חברות שבקיץ כן גובות כזה, אז בהחלט לברר.

  3. אוראל

    נסיעה בלילה מסוכנת?
    למשל מלאס ווגאס לכיוון ביוסימיטי?
    (אפשר לעצור לצורך הענין במוטל בדרך)
    השאלה שלי זה על הכבישים בלילה..

    1. ענת

      הי אוראל,
      ברוב הדרך, אם לנהג אין בעיה עם ראיית לילה או עייפות, זה בסדר גמור. נסענו על הכביש הזה גם בלילה (גם בכבישים אחרים) בלי שום בעיה. הסייג היחידי הוא על הכבישים שכבר בשטח הפארק. הם הרריים ומפותלים והנהיגה בהם בלילה קצת יותר קשה ובעיקר, תפסידו את הנוף וחבל.

  4. יהוידע

    שלום ענת
    לגבי נסיעה עם ילדים. האם החוק מחייב כיסא בטיחות או בוסטר? מאיזה גיל?
    המחירים בחברת ההשכרה גבוהים מאד. האם יש לדעתך אפשרות לרכוש בוסטרים בזול באחת החנויות הקרובות לשדה?

    1. ענת

      הי יהוידע,
      החוקים הללו משתנים ממדינה למדינה. כאן יש לך סיכום לפי מדינה. בעיקרון, היות ומה שחשוב זה בטיחות הילדים ולא החוק, הייתי הולכת על מה שאתם עושים ורגילים לו בארץ בתור המינימום. אנחנו עשינו מה שהרבה ישראלים עושים והבאנו בוסטר פשוט מהארץ שהתאים לנו לגילאי הילדים. בהחלט אפשר לרכוש גם בארה"ב כאלו אבל אז יש את קטע הנסיעה מהשדה לחנות. דווקא בנסיעה כזאת, עם ג'ט לג ובהתרגלות הראשונית, הסיכון לתאונה גבוה יותר והיה לנו חשוב שהילדים יהיו מוגנים.

התגובות נעולות.