ניו מקסיקו – מידע למטיילים

ניו מקסיקו ממוקמת בדרום מערב ארצות-הברית, ממזרח לאריזונה ומדרום לקולורדו.

אופיה התרבותי של המדינה מוכתב מההיסטוריה האיזורית והרכבה הדמוגרפי היחודי. מבחינה היסטורית, האיזור היה מיושב בשבטים אינדיאנים, מזה אלפי שנים ו"זכה" לפלישה ספרדית מן הצד המקסיקני כבר בתחילת המאה ה-17. במאות השנים שאחר כך, ניו מקסיקו היתה טריטוריה ספרדית ואחר כך חלק ממקסיקו. רק בשנת 1912 הצטרפה ניו מקסיקו לארצות-הברית.

כמעט מחצית מהתושבים מוגדרים כהיספנים, בין אם צאצאי המתיישבים הספרדים, או מגלי הגירה מאוחרים יותר. בנוסף, במדינה זו אחוז גבוה מאד של תושבים אנדיאנים, בני שבטי הנאבחו והפואבלו.

אלבקרקי – בירת ניו מקסיקו

לוס אלמוס – העיר הסודית בה פיתחו את פצצת האטום

פארק לאומי מערות קרלסבד

סנטה פה – Santa Fe

עיירה יחודית וציורית צפונית לאלבקרקי. בסנטה פה מקפידים על בניה בסגנון ספרדי מקומי ויש במקום שפע של שווקים וגלריות. מומלץ.

רוזוול – Rosewell

כאן נחתו החייזרים בשנות החמישים והעיירה ממנפת את זה עד תום לצרכי תיירות. מומלץ לחובבי הז'אנר. נקודת עצירה מצוינת בין פארק לאומי מערות קרלסבד לאלבקרקי.

פארק החולות הלבנים – White Sands National Monument

הפארק נמצא ליד העיר אלאמוגורדו, בדרום ניו מקסיקו ובו מאות מיילים רבועים של דיונות חול לבן מסוג ג'יפסום. הוא מוגדר כ-National Monument ומנוהל על ידי רשות הפארקים הלאומיים.

בפארק דרך נופית העוברת לאורך שמונה מייל בין הדיונות הבהירות. הנסיעה הלוך וחזור לוקחת כארבעים דקות (ללא עצירות). בנוסף, יש במקום מרכז מבקרים, פעילויות ריינג'רים ומסלולי הליכה רגליים.

ניתן ומומלץ לגלוש על הדיונות בגלשני חול שאפשר לרכוש במרכז המבקרים. גלשן עולה כחמישה עשר דולר, וניתן להחזירו בתום השימוש ולקבל החזר של חמישה דולר.

http://www.nps.gov/whsa/

פארק סלעי האוהל קאשה-קאטווה

Kasha-Katuwe Tent Rocks National Monument זהו השם המלא והארוך של הפארק הקטן והיחודי הזה. מדובר באיזור של תצורות נוף יחודיות המכונות  tent rocks שנוצרו מסלעים וולקניים לאורך מיליוני שנים בסיוע הגשם והרוחות. המקום קדוש לבני שבט הקוצ'יטי המקומיים, אשר רואים בעמודי הסלע הייחודיים את רוחות אבותיהם.

מעבר לסלעי האוהל, האטרקציה העיקרית בפארק היא מסלול העובר דרך קניון חריץ – slot canyon – המוביל את נקודת תצפית גבוהה. ההליכה במסלול מתאימה למשפחות מיטיבות לכת: אורכו כשניים וחצי ק"מ בכל כיוון ויש הפרשי גובה של כמאתיים מטר לטפס (וגם לרדת בדרך חזרה). מטבעו של קניון החריץ, השביל צר מאד בנקודות מסויימות, וכלוא בין קירות הקניון הגבוהים, ולפעמים דורש טיפוס על גבי סלעים. בימים עמוסים המסלול עלול לקחת זמן רב, בהתאם ל"פקקי התנועה" שבדרך.

אלבקרקי, ניו מקסיקו

אלבקרקי (Albuquerque) היא העיר הגדולה ביותר בניו מקסיקו, עם קצת יותר מחצי מיליון תושבים. היא ממוקמת ממערב להרי סנדיה (Sandia Mountains) והריו גרנד עובר דרכה.

אטרקציות למשפחה בביקור באלבקרקי –

הרכבל לפסגת הרי סנדיה – SANDIA PEAK AERIAL TRAMWAY

נסיעה של 2.7 מייל ברכבל עד לפסגת סנדיה, בגובה של מעל עשרת אלפים רגל. בחורף, הקו משמש להביא גולשים את אתר הסקי בפסגה. בקיץ, ניתן לטייל ברגל בשבילים שבראש ההר. בלילה ניתן לראות את אורותיה של אלבקרקי מן ההר.

כתובת: #10 Tramway Loop N.E.
Albuquerque, NM 87122

שעות פתיחה בקיץ – 09:00-21:00 (ממוריאל דיי עד לייבור דיי). $20 למבוגר – $17 לגילאי 12-17 – $12 לגילאי 5-12

הפארק הביולוגי של אלבקרקי

תשלובת של גן חיות, אקווריום וגן בוטני, בניהול עירוני משותף. כרטיס הכניסה משולב לשלוש האטרקציות ויש גם רכבת קלה המחברת את חלקי הפארק השונים. בקיץ (יוני ויולי) יש גם קונצרטים בפארק בימי שישי.

כתובת: 903 Tenth Street SW
Albuquerque, NM 87102

שעות פתיחה: 09:00-17:00 בחודשי הקיץ הפארק פתוח עד שש בסופי שבוע וחגים. דמי כניסה: $12 לכל חלקי הפארק כולל הרכבת ו-$5 לילדים מתחת לגיל 13.

http://www.cabq.gov/biopark/

העיר העתיקה של אלבקרקי

איזור העיר העתיקה מציג את המבנים בני מאות השנים (מתחילת המאה ה-18) בהם יש כיום מסעדות, גלריות וחנויות אמנות. במרכז העיר העתיקה נמצאת כנסיית סן פיליפה ובסמוך לה נמצא מוזיאון אלבקרקי לאמנות והיסטוריה ממנו יוצאים סיורים מודרכים בעיר העתיקה.

http://www.albuquerqueoldtown.com

מוזיאון ההיסטוריה של הטבע של ניו מקסיקו

מוזיאון מומלץ המכסה נושאי מדע וטבע כלליים, עם דגש על ניו מקסיקו והאיזור. במקום גם פלנטריום ומעין סרט עם אפקטים על דינוזאורים.

שעות פתיחה: 09:00-17:00 דמי כניסה: $7 למוזיאון ו-$7 לפלנטריום ילדים עד גיל 12 – $4 לכל אחד מהם.

http://www.nmnaturalhistory.org/

מוזיאון הילדים ומרכז המדע אקספלורה – Explora Science Center and Children's Museum

מוזיאון ילדים עם דגשים מדעיים שזוכה לביקורות נלהבות.

כתובת:1701 Mountain Road NW
Albuquerque, NM 87104
שעות פתיחה: 10:00-18:00 (בימי ראשון נפתח רק ב-12) דמי כניסה: $8 למבוגר ו-$4 לילד

מרכז תרבות הפואבלו האינדיאניים – Indian Pueblo Cultural Center

מוזיאון ומרכז תרבות המוקדש לתשעה עשר הפואבלו (שבטים מקומיים) האינדיאניים של ניו מקסיקו. תצוגות, הפעלות והופעות הופכות את המרכז לאתר חובה למי שמתעניין בנושא. המוזיאון מתאים גם לילדים ויש בו הפעלות בהתאם. מומלץ להגיע בזמן של הדגמות ריקודים (פרטים באתר המוזיאון).

שעות פתיחה: 09:00-17:00 דמי כניסה: $6 למבוגר ו-$3 לילד.

מוזיאון מדעי הגרעין וההיסטוריה של הגרעין – The National Museum of Nuclear Science & History

מוזיאון מעמיק בנושאי פיזיקה גרעינית וכן הקונטקסט ההיסטורי של התחום. יש איזורים לילדים, אבל בסה"כ נחשב למוזיאון "כבד". מתאים למי שמתעניין בתחום ושתצוגות בנושא מחזור אורניום, מקלטים מפני נשורת גרעינית וכד' מעניינים אותו. בחצר המוזיאון יש תצוגת מטוסים, טילים ושאר כלי משחית.

כתובת: 601 Eubank Blvd. SE at Southern Blvd.
שעות פתיחה: 09:00-17:00 דמי כניסה – $8 (ילדים $7).

http://www.nuclearmuseum.org

פארק מדינה מרכז טבע ריו גרנד – Rio Grande Nature Center State Park

פארק שהוקם כדי לשמר את הסביבה הטבעית שליד נהר הריו גרנד באיזור אלבקרקי. בפארק יש מרכז מבקרים ומסלולי הליכה קצרים. כמו כן, יש הרבה סיורים מודרכים, ביניהם סיורי לילה. סיורי טבע מודרכים יוצאים מדי יום ראשון ממרכז המבקרים (מומלץ לבדוק את השעות באתר כי הן משתנות לפי עונת השנה). הסיורים בחינם אך יש להרשם מראש.

הפארק עצמו פתוח מדי יום בין השעות 08:00-17:00. מרכז המבקרים נפתח בעשר בבוקר. הכניסה חינם.

כתובת: 2901 Candelaria Rd NW
Albuquerque, NM 87107

http://www.emnrd.state.nm.us/PRD/RGNC.htm

מוזיאון הכדורים הפורחים – Anderson-Abruzzo International Balloon Museum

מוזיאון ייחודי המוקדש לתחום שכל כך פופולרי באלבקרקי: כדורים פורחים. כולל הדגמות והפעלות רבות לילדים, ביניהן "סימולטור" הטסת בלון פורח.

שעות פתיחה: 09:00-17:00 – סגור בימי שני. דמי כניסה: $4 למבוגר ו-$1 לילד.

כתובת: 9201 Balloon Museum NE
Albuquerque, N.M. 87113

http://www.cabq.gov/balloon/

מוזיאון העכסנים – American International Rattlesnake Museum

לא בדיוק מוזיאון, אלא אוסף נחשים פרטי, הכולל נחשי עכסנים מרחבי העולם, וכן זוחלים נוספים. נמצא ליד העיר העתיקה, ומתאים למי שבאיזור ורוצה אטרקציה "עממית" ומוזרה.
שעות הפתיחה בקיץ הן 10:00-18:00 ברוב ימות השבוע ו-11:00-17:00 ביום א'. עלול להיות סגור אם הבעלים יצא לקריאה ללכידת נחשים…
דמי כניסה: $5 למבוגר ו-$3 לילד.

פארק השעשועים של קליף – Cliff's Amusement Park

לונה פארק מקומי שזוכה להמלצות חמות ב-TA. אפשר לשלם פר רייד או כרטיס יומי של $24.95

http://www.cliffs.net/

אטרקציות בסמוך לאלבקרקי

פארק סלעי האוהל קאשה-קאטווה

לוס אלמוס, ניו מקסיקו

לוס אלאמוס, או לוס אלמוס, השם היה נסתר במשך שנים רבות ומשמר עד היום הילת מיסתורין. במקום נוהל באמצע המאה שעברה פרוייקט מנהטן הידוע במסגרתו פותחה פצצת האטום. באותה תקופה, היתה העיר סודית ומסוגרת ורק בעלי האישורים הנדרשים יכלו להכנס אליה. כיום מדובר בעיירה תיירותית המונה כשנים עשר אלף תושבים. למרות שהמעבדה הלאומית לוס אלאמוס עדיין פעילה בה, העיר פתוחה לביקורים ומזמינה תיירים לבוא בשעריה ולהנות מהסביבה.

אטרקציות בלוס אלאמוס והאיזור –

מוזיאון המדע ברדברי – Bradbury Science Museum

מוזיאון רשמי של המעבדה הלאומית בלוס אלאמוס. מבחר תצוגות בתחומי המדע, בדגש מובהק על נושאי הגרעין ועל החלק של המעבדה בתחום. מומלץ במיוחד לחובבי מדע. שעות פתיחה: שלישי-שבת: 10:00-17:00 ראשון ושני – 13:00-17:00 – הכניסה חינם http://www.lanl.gov/museum/

המוזיאון ההיסטורי של לוס אלאמוס – Los Alamos Historical Museum

מוזיאון בסיסי יחסית, הפותח צוהר אל ההיסטוריה של לוס אלאמוס לאורך השנים. שעות פתיחה בקיץ: שני-שישי 09:30-16:30 / שבת 11:00-16:00 / ראשון 13:00-16:00 הכניסה חינם http://www.losalamoshistory.org/Museum.htm

לפוסט הזה יש 2 תגובות

  1. דוד

    יפה מאד, יש לך מסלול ל 4 ימים בניו מכסיקו ? אנו אוהבים בארהב את הפארקים הלאומיים,, תודה רבה

התגובות נעולות.