מטייל נהרג בפארק ילוסטון לאחר שנפל לבריכה רותחת

יחודו של פארק לאומי ילוסטון הוא בהיותו אגן וולקני ענק. תא ענק של מאגמה (לאבה) רותחת נמצא קרוב יחסית לפני השטח ויוצר גייזרים, מעשנות, בריכות בוץ מבעבעות ובריכות תרמיות בטמפרטורות שקרובות למאה מעלות. אלו מרוכזים במספר אגנים גיאותרמיים בפארק ויוצרים מראות מרהיבים ונדירים –

בריכות גיאותרמיות בפארק ילוסטון

הצבעים השונים מסביב לבריכות הם למעשה מושבות של בקטריות יחודיות שמפיקות אנרגיה מהמים החמים והגופרית שבהם. סוגים שונים של הבקטריות מותאמים לטמפרטורות ספציפיות וכך נוצרות טבעות של צבעים, בהתאמה לטמפרטורת המים. כשהצבע של המים צלול וכחול, פירוש הדבר שהם כל כך חמים, עד שאף בקטריה לא מצליחה להתרבות בהם –

בריכת מים רותחים בילוסטון

טיפ למטיילים בפארק: אם תופס אתכם מזג אוויר קר או אפילו סופת ברד, צאו אל האגנים התרמיים. המראה של הבריכות שמעלות אדים חמים באוויר הקר הוא בלתי נשכח.

אבל הפוסט הזה עוסק לא במראות המרהיבים אלא בבטיחות.

כל היופי מהמם החושים הזה יכול להיות מאד מסוכן. פני הקרקע באיזורי האגמים הגיאותרמיים הם למעשה קרום לא עבה במיוחד של אדמה פריכה, עשירה במלחים ומינרלים. בחורף הקרום הזה מתכסה בשכבה עבה מאד של שלג ואז בעלי החיים בפארק כמו האלקים והביזונים מגיעים לאיזורי האגנים ומתקרבים אל הבריכות כדי להתחמם. אחרי שהשלג מפשיר, הם מתרחקים משם, ולא רק בגלל התיירים הרבים. שכבת האדמה הפריכה והדקה מכסה לפעמים בריכת מים רותחים תת-קרקעית ועלולה לקרוס תחת משקלו של ביזון, או אפילו של אדם.

מי שביקר בפארק יודע שבכל איזורי האגנים הגיאותרמיים, מסלולי הטיול מוגבהים. מדובר במסלולים יציבים ובטיחותיים שנמצאים בגובה של כחצי מטר מעל פני הקרקע. בנקודות בהן המסלול מתקרב לבריכה תרמית, לרוב יש גם מעקה. השילוט בפארק ברור ומופיע בכמה שפות וכן באיורים גדולים ומאירי עיניים –

מסלול מוגבה באגן נוריס, פארק לאומי ילוסטון
מסלול מוגבה באגן נוריס, פארק לאומי ילוסטון

תייר אומלל הדגים השבוע עד כמה חשוב לציית לכללי הבטיחות.

קולין נת'ניאל סקוט בן ה-23, תושב אורגון, מצא את מותו לאחר שירד מהמסלול באגן נוריס (בתמונה מעל). הוא הספיק ללכת מרחק של פחות מ-70 מטר כשהאדמה קרסה תחת רגליו והוא נפל לתוך בריכה רותחת. אחותו שהיתה איתו בפארק דיווחה על האירוע לריינג'רים שניסו בתחילה להתקרב כדי לסייע, אולם הבינו מהר מאד שקולין כבר איננו בחיים ואילו מאמצי חילוץ גופתו עלולים לעלות בנפגעים נוספים. לדברי הגורמים האחראים בפארק, בהנתן הטמפרטורה הגבוהה ורמת החומציות של המים, סביר להניח שגם לא נשאר הרבה מה לחלץ.

התקרית הזו קרתה ממש השבוע, מספר ימים לאחר שביום שבת שעבר, ילד נכווה לאחר שאביו שנשא אותו על כתפיו מעד ונפל לתוך בריכה חמה אחרת, למזלו בטמפרטורה פחות גבוהה מזו שנפל אליה סקוט.

מלחיץ? מפחיד? אל תתנו לאירועים הללו לגרום לכם לוותר על ביקור בפארק.

הפארקים הלאומיים בארצות הברית מצטיינים בנושא הבטיחות. בילוסטון מבקרים מדי שנה מיליוני תיירים (4.1 מיליון בשנת 2015!), באיזור פעיל גיאו-תרמית, שבו עדרים של ביזונים ואלקים וכמה מאות דובים. למרות כל אלו, משנת 1890 ועד היום נהרגו רק 22 אנשים במהלך ביקורם בפארק מסיכוני הטבע. הישג מרשים לכל הדעות. בכל מקום בפארק תמצאו שילוט מאיר עיניים לגבי הסיכונים השונים ונושא הבטיחות בפארק מודגש גם במרכזי המבקרים ואפילו בחוברות הג'וניור ריינג'ר. בפארק גם פועל מערך חילוץ והצלה מרשים ואפקטיבי, ש"זכיתי" להכיר קצת מקרוב מדי.

כל מי שפועל בהתאם להמלצות ובפרט תיירים שמגיעים לביקור "סטנדרטי", מבלי לצאת לטיולי שטח, יכול לטייל בילוסטון בראש שקט. אנא, לטובתכם, השגיחו על ילדים קטנים ומלאו אחר ההנחיות.

עוד על ילוסטון –

פארק ילוסטון: סקירה כללית

מסלולים רגליים מומלצים בפארק ילוסטון