מניטובה, קנדה – מדריך למטייל

  • מחבר:
  • קטגוריה:קנדה

אני שומעת אתכם שואלים, "מניטובה? איפה זה בכלל?" והתשובה היום תהיה "נו, ממש ליד ססקצ'וואן!"
מניטובה וססקצ'וואן הן שתי פרובינציות (המקבילה הקנדית לסטייט בארה"ב) בקנדה. שתיהן ענקיות, צמודות לגבול עם ארה"ב וכמעט לא מוכרות לנו, המטיילים הישראליים. כיוון שבקיץ הקרוב יש סיכוי טוב שניסע דרכן לאלסקה, החלטתי להקדיש פוסט היכרות לכל אחת מהן. היום נתחיל עם מניטובה.

מניטובה – Manitoba – נעים להכיר!

מניטובה היא פרובינציה (province) במרכז קנדה. ממזרח לה נמצאת אונטריו וממערב לה פרובינצית ססקצ'וואן. מדרום, מניטובה גובלת במדינות מינסוטה וצפון-דקוטה שבארה"ב. ומצפון? מצפון למניטובה יש עוד הרבה קנדה (פשוט, כי באופן כללי יש הרבה מאד קנדה בעולם – זו הארץ השנייה בגודלה בעולם.) מניטובה עצמה לא קטנה, כמובן. שטחה עולה על 548 אלף קמ"ר, למרות שגרים בה רק 1.2 מיליון איש.

מניטובה, כמו אונטריו, ססקצ'וואן וגם מינסוטה, משופעת באגמים. 110,000 האגמים שבה מכסים יותר מ-15% משטחה, כשהגדול שבהם הוא לייק ויניפג Lake Winnipeg, אגם המים המתוקים העשירי בגודלו בעולם. לעומת זאת, הרים אין כל כך במניטובה. יחד עם דרום ססקצ'וואן ודרום-מזרח אלברטה, חלקה הדרומי של מניטובה תורם את החלק הקנדי למישורים הגדולים של צפון אמריקה. הפסגה הגבוהה ביותר במדינה לא מגיעה לגובה קילומר (הר בולדי Baldy Mountain בגובה של 832 מטר).

האקלים במניטובה נחשב יבשתי קיצוני, או במילים אחרות, חורפים מאד קרים שלא נהנים מהשפעתם הממזגת של האוקיינוסים. בויניפג, בירת מניטובה, הטמפרטורה הממוצעת בשיא היום בינואר היא מינוס 11 מעלות ואילו בלילה, הממוצע הוא מינוס 21 מעלות צלזיוס. אם לוקחים בחשבון שתושבי ויניפג מורגלים בגלי קור ארקטי שמורידים את הטמפרטורה גם הרבה יותר נמוך מזה (שיא של מינוס ארבעים ושמונה מעלות כבר נמדד בעיר), ברור שלא מדובר ביעד מתאים לטיול בחודשי החורף. בקיץ לעומת זאת, הטמפרטורה הממוצעת היא עשרים מעלות נעימות, אבל גלי חום יכולים להעלות אותה גם מעל שלושים מעלות וזו גם העונה הגשומה בשנה.

אז מה יש לתייר לעשות במניטובה?

באופן מפתיע, למרות שמדובר באוכלוסיה קטנה יחסית, יש לא מעט אופציות למבקרים. פלאי טבע אין כאן כל כך, אלא אם כן אתם ממש אוהבים אגמים. לא תמצאו כאן הרים מרשימים או מפלים בנוסח הניאגרה, אבל מוזיאונים ואתרים לביקור יש בשפע, כנראה כדי שלא ישעמם לקנדים בחורף הארוך.

ויניפג – Winnipeg

ויניפג היא בירת מחוז מניטובה והעיר הגדולה בו, עם אוכלוסיה של כשבע מאות אלף תושבים. היסטורית, ויניפג ידועה בקנדה בתור "השער למערב" ובה עברו נתיבי התחבורה מערבה, כולל הרכבות. מבחינה דמוגרפית, היא העיר בעלת שיעור הילידים – first nations – הגבוה ביותר בקנדה. למרות המיקום והאקלים, ויניפג נחשבת לאחת הערים המפותחות בקנדה מבחינה תרבותית  והיא עשירה במקומות בילוי, מוזיאונים ואתרים היסטוריים.

יש בויניפג עשרות מוזיאונים, פארקים ואתרים לביקור, מתוכם בחרתי כמה מהמומלצים –

דה פורקס – The Forks National Historic Site

הפורקס משלב בתוכו כיום פארק עירוני, פסלים לרוב, מרכז מסחר ובילוי וגני שעשועים. בחורף, הוא ביתה של זירת ההחלקה על הקרח הגדולה בעולם, שנוצרת באופן טבעי עם קפיאתו של הנהר.

דה פורקס, בחורף של ויניפג, מניטובה
דה פורקס, בחורף של ויניפג, מניטובה

מה לכל אלו ולאתר לאומי היסטורי? אז מסתבר שהמקום מהווה איזור מפגש, כולל שוק פעיל, מזה 6,000 שנה וכיום אפשר לסייר בו בהדרכת ריינג'ר מהפארק שגם יראה לכם את השרידים הארכיאולוגיים ויסביר על המשמעות ההיסטורית של המקום.

עוד פרטים באתר של רשות הפארקים הקנדיים ובאתר הרשמי של הפורקס.

פארק אסיניבוין – Assiniboine Park

ה"סנטרל פארק" של ויניפג, אסיניבוין פארק כולל בתוכו גנים, גן פסלים, שבילים באיזורים מיוערים וגן חיות. מתאים לבילוי של כמה שעות ביום שמש חמים ונעים. פרטים נוספים באתר הפארק.

פורט וויט – Fort Wyte

למרות השם, לא מדובר באתר צבאי. המקום הזה נקרא פורט (מבצר) וויט, מפני שלפני כמעט מאה וחמישים שנה, התבצרו כאן עובדי חברת הרכבת של מערב קנדה בניסיון לבלום הקמת חברה מתחרה באיזור. וויט היה סמנכ"ל אותה חברה והאיש שאחראי לעימות ולכן התושבים כינו את המקום פורט וויט. מאז זרמו הרבה מים בנהר של ויניפג וחלפו בה הרבה רכבות. בשנות החמישים של המאה שעברה, הוחלט להפוך את האיזור לשמורה שתוקדש לשימור אקולוגי של מינים ולחינוך הציבור. היום אפשר לטייל שם בשבילי השמורה, לצפות בעדר הביזונים שלהם ולהנות משלל פעילויות במרכז המבקרים. עוד פרטים באתר של פורט וויט.

פורט גיברלטר – Fort Gibraltar

שיחזור של כפר מתיישבים במניטובה ההיסטורית. בקיץ מתקיים כאן "מוזיאון חי" עם שחקנים בתלבושות התקופה שמסבירים ומלמדים על ההיסטוריה של מניטובה. מומלץ לביקור, אבל שימו לב לימים ושעות הפתיחה כי לא כל יום פתוח כאן. את הפירוט תוכלו למצוא כאן.

מוזיאון מניטובה – Manitoba Museum

מוזיאון שמשלב תצוגות בנושאי היסטוריה של מניטובה, בדגש על היסטוריה של הטבע, יחד עם גלריית מדעים. מומלץ לילדים ובני נוער ובכלל, ליום קר או גשום שאתם חייבים להעביר בויניפג. אתר המוזיאון נמצא כאן.

מוזיאון זכויות האדם הקנדי – Canadian Museum for Human Rights

מוזיאון גדול שעוסק בהיבטים שונים של זכויות אדם, כולל זכויות נשים, אנשים עם מוגבלויות, פליטים ומיעוטים מדוכאים ברחבי העולם. המוזיאון נפתח בשנת 2014 והמבנה בו הוא שוכן יחודי ומפתיע, והופך לאחד מסמליה של העיר.

מוזיאון זכויות האדם בויניפג, מניטובה
מוזיאון זכויות האדם בויניפג, מניטובה

פרטים נוספים באתר המוזיאון.

אתרים לביקור במניטובה מחוץ לויניפג

פארק לאומי ריידינג מאונטיין – Riding Mountain National Park

זהו אחד משני פארקים לאומיים קנדיים במניטובה (השני רחוק לכם קצת, ליד מפרץ האדסון בצפון הרחוק). בניגוד לשם, הרים לא ממש תמצאו פה, אלא שילוב של יערות, ערבות דשא וכמובן, אגמים. יש אפילו עדר של כמה עשרות ביזונים במכלאה ענקית, שמיועדים להיות גרעין רבייה לקראת השבתם לאיזור.

riding-mountain-np

ניתן להגיע ולהכנס לפארק ברכב, ולטייל בשבילים. הפארק יחסית ריק ושליו, למי שדובים שחוצים את השביל מדי פעם לא מפריעים את מנוחתו. עוד פרטים באתר הפארק.

צ'רצ'יל – בירת דובי הקוטב

לקינוח, עיירה קטנה לחופי מפרץ האדסון, בצפון מניטובה. צ'רצ'יל – Churchill – נחשבת לבירה העולמית של תיירות דובי הקוטב. הזמן הטוב ביותר להגיע אליה לראות את החיות המיוחדות הללו הוא החודשים אוקטובר-נובמבר.

דב קוטב בצ'רצ'יל, מניטובה
דב קוטב בצ'רצ'יל, מניטובה

אלא אם כן אתם נהגים מנוסים בשלג וקרח, תצטרכו להגיע לצ'רצ'יל בטיסה, כי צפון קנדה כבר עמוק בתוך החורף בתקופה הזאת. בכל מקרה, הנה קישור שיעזור לכם לתכנן טיול לצ'רצ'יל (ובבקשה, כיתבו לי אם אתם עושים טיול כזה, אשמח לקבל מיכם דיווח ולשלב בבלוג!)

אז זוהי מניטובה. אני מקווה שהפוסט הזה יעזור גם לכם, אם במקרה תיקלעו לאיזור. וכרגיל, שאלות ותגובות מתקבלות בברכה!

 

לפוסט הזה יש 2 תגובות

  1. אורי רגב

    הפוסטים שלך,ענת, מעולים,מועילים ואיכותיים.
    תודה

    1. ענת

      תודה רבה! תמיד נחמד לשמוע ובפרט בפוסט על מקום פחות מוכר ופופולרי 🙂

התגובות נעולות.