10 מקומות שחייבים לראות בפארק ילוסטון

ילוסטון. מלך הפארקים הלאומיים. הידוע והפופולרי ביניהם וגם הותיק ביותר. ילוסטון הוא הפארק הלאומי הראשון של ארה"ב (נוסד בשנת 1872) ולמעשה בעולם כולו. הפארק ידוע במגוון הנופי העצום שלו, הכוללים מאפיינים גיאו-תרמיים יחודיים ובעלי חיים רבים. הפארק משתרע על שטח של כ-9000 קמ"ר שבהם אגמים, מפלים והרים. מרבית הפארק (96% ממנו) נמצאים בשטח מדינת וויומינג, שלושה אחוזים נמצאים בשטח מונטנה ואיידהו זכתה באחוז אחד.

 

האיזור פעיל מאד מבחינה וולקנית ויש מדענים רבים שצופים ש"קדרת" ילוסטון – הקלדרה המפורסמת המכונה סופר-וולקנו – עלולה להתפרץ בעוצמות שיחריבו איזורים שלמים בצפון מערב אמריקה. הפעילות הוולקנית באה לידי ביטוי בשלל הגייזרים והבריכות המבעבעות בפארק.

הפארק ממוקם על הקונטיננטל דיוויד (Continental Divide), קו פרשת המים של צפון אמריקה. הנהרות שבצידו המערבי, כמו נהר הסנייק, זורמים לבסוף אל האוקיינוס השקט, בעוד שהנהרות שבצידו המזרחי, כמו נהר הילוסטון מתנקזים את האוקיינוס האטלנטי (דרך מפרץ מקסיקו).

מדי שנה מגיעים כשני מיליון תיירים אל פארק ילוסטון, רובם בעונת הקיץ לאחר הפשרת השלגים.

כדי להתמודד עם גודלו העצום של הפארק, מקובל לחלק את הביקור בו למספר איזורים, או קטעי כביש. לפארק חמש כניסות עיקריות ובמרכזו מעין ספרת 8 – שתי לולאות כבישים המחוברות ביניהן:

לולאת ה-8 של פארק ילוסטון

אורכו של כל "חצי שמונה" כזה הוא כמאה וחמישים קילומטר ובחלקים רבים המהירות מוגבלת מאד, הן על ידי חוקי הפארק והן על ידי העומס בכבישים, של בני אדם וחיות.

רשימת "עשרת הגדולים" של ילוסטון

הרשימה לקוחה מתוך http://www.yellowstone.net/topten/, הוספתי קצת פרטים והושבתי על מפה (המפה מופיעה בתחתית המפה, אחרי הפירוט):

1. הזקן הנאמן – Old Faithful

הגייזר המפורסם ביותר בעולם, מתפרץ פעם בשעה וחצי בערך ומושך קהל צופים המחכים להתפרצות מנקודות שונות. הוא נמצא באגן הגייזרים העליון ומומלץ לבקר את הגייזרים השכנים שלו וכן לסייר במסלול Morning Glory Pool באיזור, המוביל אל בריכות גיאותרמיות נוספות.

זהירות ספויילר… התפרצות של הזקן הנאמן:

2. הקניון הגדול של הילוסטון – Grand Canyon of the Yellowstone

גם לילוסטון יש גרנד קניון משלו והוא מתהדר במפלים מרשימים. נקודת התצפית הידועה צופה על המפלים התחתונים. ניתן גם ללכת ברגל אל שפת המפל למבט קרוב יותר. יש הרבה סירטונים אבל אהבתי את זה בגלל העברית שנקלטה במקרה בהתחלה. מישהו מכיר?

3. עמק היידן – Hayden Valley

דרומית למפלי הקניון הגדול, הכביש עובר בתוך עמק היידן, לאורך נהר הילוסטון. איזור זה נחשב לאחד האיזורים הטובים לצפייה בבעלי חיים בילוסטון. אורכו של העמק הוא כ-11 ק"מ. זה המקום לחפש בו עדרי ביזונים, אלקים (איילים) ולפעמים דובים ואפילו זאבים המזנבים בהם. הנסיעה בכביש איטית מאד ואין שבילי טיולים רגליים, כדי לא להפריע לבעלי החיים. הביזונים עולים על הכביש ומתקרבים לרכבים. מומלץ להקפיד פה על כללי המרחק הבטוח ולזכור שמדובר בחיית בר בלתי צפויה ששוקלת כמעט טון…

ביזונים בעמק היידן

4. המעיינות החמים בממות' – Mammoth Hot Springs

טראסות שנוצרו כתוצאה מזרימת מי מעיינות חמים, המצויות באיזור הצפון-מערבי של הפארק. המים הותירו משקעי מינרלים שיוצרים עושר מיוחד של גוונים בטראסות. לא בכל שנה יש זרימה משמעותית והדבר יכול להשפיע על הטראסות. באיזור הזה נמצא גם אחד ממרכזי המבקרים הגדולים בו מוקרנים גם סרטים ויש תצוגה על הפארק.

5. אגם ילוסטון – Yellowstone Lake

אגם ענק בחלקו הדרום-מזרחי של הפארק. לאגם גדות מפורצים ההופכים את קו החוף שלו לארוך במיוחד. בחלקו המערבי נמצא "האגודל המערבי" – West Thumb – המהווה איזור בפני עצמו (ר' מס' 10 ברשימה זו).

6. אגן נוריס – Norris Geyser Basin

אחד האיזורים הפופולריים בפארק לצפייה במאפיינים גיאו-תרמיים. מומלץ להגיע בשעות הקרירות של הבוקר, אז המקום אפוף התפרצויות אדים. במקום מסלול הליכה מוגבה ונוח מאד בין בריכות גיאו-תרמיות צבעוניות וכן מספר גייזרים מפורסמים, ביניהם הגייזר הגבוה בעולם, ה-Steamboat. ניתן להתעדכן במרכזי המבקרים בפארק בזמני התפרצות הגייזרים הצפויים באותו היום.

7. עמק לאמר – Lamar Valley

עמק נוסף שייחודו בתצפיות בבעלי חיים, הממוקם מחוץ ללולאת השמונה, לכיוון היציאה הצפון-מערבית מהפארק.

8. מפלי טאואר – Tower Falls

מפלים מרשימים בצידו הצפון-מזרחי של הפארק. ניתן להגיע לנקודת התצפית בהליכה קצרה וגם לרדת לבסיס המפלים.

9. אגן הגייזרים התחתון ואיזור המעיינות הצבעוניים – Lower Geyser Basin / Fountain Paint Pots

איזור פעיל מאד מבחינה גיאו-תרמית שאפשר לראות בו שלל גייזרים וגם מעין שלוליות בוץ מפעפע שמנוניות למראה, חלקן צבעוניות.

איזור המעיינות הצבעוניים

10. אגן הגייזרים ב"אגודל המערבי" – West Thumb Geyser Basin

האגודל הוא של האגם, ושם נמצא איזור זה. ניתן לשלב באיזור תצפית על האגם עם ביקור באיזור מפעפע נוסף בפארק שהוא כולו סופר-וולקנו.

איזור האגודל המערבי

לחיצה פותחת את המפה בגוגל

מסלולי טיולים רגליים בילוסטון

תכנית טיול לחמישה ימים בילוסטון

 

לפוסט הזה יש 8 תגובות

  1. משה שקד

    הי ענת

    אנחנו 4 אנשים, מתכננים לנסוע לארה"ב לקראת סוף ספטמבר שנה הבאה.
    אם עומדים לרשותנו 5 ימים לביקור ביילוסטון, ואני יודע שהשאלה שאשאל מאוד פשטנית, אבל איפה הכי כדאי להתמקד בסיור ? כך שנראה את תמצית הדברים שבשמורה. יש במקום נקודות ללינה ? אגב, מה צפוי לנו עם מזג האוויר באותו זמן ?

    1. ענת

      הי משה,
      כדאי לטייל בכל הפארק. בחמישה ימים, אתם תסעו לאורך הכבישים של הפארק כמה וכמה פעמים. מה בדיוק תעשו תלוי בהעדפות שלכם, כמובן, אבל אין סיבה לפספס אף אחת מהנקודות שמוזכרות כאן בפוסט. יש מקומות לינה בפארק אבל תצטרכו לראות מה פתוח בתאריכים שלכם. סוף ספטמבר כבר יכול להיות מאד קר (מתחת לאפס בלילות) וחלק ממקומות הלינה מתחילים להסגר. חפשו בגוגל את אתר ההזמנות ותראו מה האפשרויות.

  2. יוחאי סגל

    ענת שלום,
    שמי יוחאי
    אנחנו מתכננים בסוף ספטמבר טיול שכולל נחיתה בסולק לייק סיטי נסיעה לילוסטון שם חשבתי לשהות כיומיים שלושה ואח"כ נסיעה לכיוון הפארקים ברייס ואולי גם ציון ,גרנד קניון וגאס ואז הגעה ללוס אנג'לס(שם יש לי משפחה) האם לדעתך 10-11 ימים יספיקו? אשמח לטיפים לגבי תכנון לוח הזמנים ובמסגרת המסלול מה חייבים לראות ועל מה ניתן לוותר
    תודה
    יוחאי

    1. ענת

      הי יוחאי, קצת צפוף אם רוצים גם את הפארקים של יוטה ואריזונה וגם וגאס. בגדול, אתה צריך ככה –
      יום 1 הגעה והתחלת נסיעה צפונה (אם בכלל, אולי תרצו להתאושש מהטיסה).
      יום 2 הגעה ל-Jackson, Wyoming וביקור בעיירה
      יום 3 פארק Grand Tetons
      ימים 4-7 ילוסטון
      יום 8 נסיעה עד איזור סולט לייק סיטי
      יום 9 הגעה לוגאס

      אם יש זמן הייתי מוסיפה ביום 8 את Cody ורק למחרת מתחילה בנסיעה דרומה.
      כמו שאתה רואה, זה די סוגר לך עשרה ימים. הסיבוב של הפארקים מסביב לוגאס: זאיון, ברייס, פייג' והגרנד קניון, אורך עוד חמישה ימים. לשיקולך. לו אני במקומך, הייתי עושה עשרה ימים מלאים מסולט לייק סיטי ועד סולט לייק סיטי, מחזירה שם רכב וטסה ללוס אנג'לס למשפחה. אחרת זה יצא לחוץ מדי.

  3. אסף

    היי ענת ותודה על המידע והאתר המשובח. אנו מתכננים טיול לאזור מאונט רשמור וילוסטון-טיטן. נהיה באיזור ילוסטון-טיטן 4 ימים. שאלתי היא לגבי טיטן-ילוסטון – האם יש ערך מוסף להשקיע בטיול מאורגן של יום בילוסטון עם חברה שמביאה אותך גם קרוב לווילד-לייף (כך בפרסומים)? האם זה יותר בטוח במידה ורוצים לראות את החיות מקרוב? האם הם באמת "יורדים לשטח" ומקרבים אותך יותר קרוב לחיות עד כמה שאת יודעת או שהם פשוט נוסעים באותם המסלולים המוכרים וה"תיירותיים" ופשוט מרחיבים בהסבר? זה יקר ומוריד קצת מהערך של "טיול משפחתי עצמאי" אבל מצד שני אולי זה שווה. מה דעתך?
    איך ניתן לארגן מסלול עצמאי רגלי בפארק ולהרגיש בטוח שלא תקפוץ עליך פתאום איזה פומה או דובה 🙂 אפילו לא מסלול של שעות אלא מסלולים קצרים כאלה…

    1. ענת

      הי אסף,
      ממש לא שווה. אין להם שום מסלולים מיוחדים. סעו לעמק היידן ולעמק לאמאר ועם ממש קצת מזל תעברו גם אתם בעדרים של ביזונים 🙂 הלואי תראו דובים, כולם מתים לראות דובים וזה ממש לא תמיד קורה בילוסטון (בשלושה שבועות בפארק הזה במצטבר ראינו דובים רק פעמיים). פומה בכלל זה סופר דופר נדיר. שנה וחצי בארה"ב במקומות הכי פראיים ולא ראינו פומות 🙁
      מה שכן, אם אתם חוששים או רוצים טיול בטבע עם הסברים, תצטרפו לטיולים מודרכים עם ריינג'רים של הפארק. זה חינם לגמרי וכל אחד יכול להצטרף. הריינג'רים מסבירים הרבה והאווירה ממש כיפית ונעימה. יש כאלו סיורים בכל מיני אורכים. לארוכים יותר צריך להרשם אבל לקצרים בדרך כלל לא. תבדקו באתר של הפארק או בעיתון של הפארק כשאתם מגיעים. תהנו!

  4. שרונה

    הי ענת
    ראשית תודה על הפוסטים המפורטים, נעזרתי בהם רבות גם בטיולים הקודמים. כרגע אנו חיים בפורטלנד ומתכננים נסיעה של 10 ימים ברוטו לילוסטון בשבוע הראשון של יולי. מתכננים לצאת ב-30.6 מפורטלנד, ללון שני לילות בדרך במוטלים/ אוהלים, להגיע לשבוע לילוסטון, ללון 5 לילות בקמפ KOA הסמוך לשמורה (אילוץ שנובע מכך שאנו מטיילים עם בני משפחה מבוגרים יותר, ורוצים שילוב של בקתות עם אוהלים) ולחזור עם לינה של 2 לילות בדרך לפורטלנד. אשמח לעצתך באשר למקומות עצירה בדרך ללינה וטיול. ההרכב שלנו – זוג פלוס 5 ילדים בגילאי 2-9 שאוהבים ללכת (הקטן במנשא) פלוס סבא וסבתא שאוהבים ללכת גם הם.
    תודה מראש
    שרונה

    1. ענת

      הי שרונה. בהרכב כזה נוסעים "לאט" כי יש הרבה עצירות בדרך לשירותים, אוכל, קניות וכאלו. יש לכם סדר גודל של 15 שעות לכל כיוון (אל תבנו על ה-12.5 שעות של גוגל מפס…) כך שביומיים בעיקר תהיו בנסיעות וקשה קצת לשלב מעבר לזה. לדעתי, פשוט תסעו עם עצירות למקומות שהכי מתאימים לכם ללינה ונסו להגיע לילוסטון הכי מוקדם שאפשר ולהתחיל לטייל בפארק ביום השני. אם אתם מאד ממוקדים ובכל זאת רוצים מקום "שווה" לעצירה, אז Craters Of The Moon באיידהו יתאים לכם. אם יש ביניכם גם חובבי אזוטריקה מדעית/טכנולוגית, יש את הכור הגרעיני ב-Arco שאפשר לבקר בו. לאורך הציר (בין אם תסעו בצפוני או בדרומי) יש בודאי עוד הרבה פארקי מדינה ומסלולי הליכה למפלים וכאלו. דברים קטנים יותר שלא משתווים בליגה לילוסטון ופחות מוכרים. את יכולה פשוט לעבור עם גוגל מפס על הציר ולחפש "hikes" או "state parks" ולראות אם יש ביניהם כאלו שיתאימו לכם. תהנו הרבה, נשמע לי אחלה טיול!

התגובות נעולות.