דרום דקוטה – מידע למטיילים

דרום דקוטה אינה יעד שכיח למטיילים מישראל. אך למרות זאת, בילינו בה שבוע מהנה ביותר בשנת 2011.

האתרים המומלצים בדרום דקוטה הם הר ראשמור והאנדרטה הנגדית של האינדיאנים – אנדרטת קרייזי הורס, פארק לאומי מערת הרוח ופארק קסטר שמצפון לואתר הממותות בהוט ספרינגס, פארק לאומי בדלנדס ושפע של אטרקציות תת-קרקעיות המתוארות בהמשך הפוסט תחת הכותרת מערות ומכרות בדרום דקוטה. בפוסט זה נתאר כל אחד מהאתרים הללו, ואת העיר המרכזית באיזור רפיד סיטי והעיירה וול, הסמוכה לה. נתאר אתרים אלו בפוסט זה.

הר ראשמור, דרום דקוטה

Mount rushmore July 2017.jpg

הפסל הענק של ארבעת ראשי הנשיאים החצוב בהר ראשמור הוא מסמליה הידועים של ארה"ב.

הפסל נוצר בשנות ה-30 של המאה שעברה מתוך כוונה ליצור אטרקציה תיירותית שתסייע בפיתוח האיזור. כוונת היוצרים התממשה, וכיום מדובר באטרקציה מספר אחד בדרום דקוטה.

שבטי הלקוטה האיזוריים התנגדו להקמת הפסל, כיוון שמדובר באיזור שאמור היה להיות בשליטתם הבלעדית על פי הסכם שנחתם איתם במאה ה-19. בתגובה, הוקם פרוייקט קרייזי הורס, גם הוא בגבעות השחורות של דקוטה.

הביקור במקום כולל הליכה בשדרת הדגלים אל עבר עמדת התצפית וכן מרכז מבקרים ומוזיאון. יש שלל פעילויות בהנחית ריינג'רים (המקום מנוהל על ידי רשות הפארקים הלאומיים).

מומלץ להגיע אל האתר דרך כביש הר הברזל – Iron Mountain Road – המתחיל בהצטלבות בין כביש 16A וכביש SD 36. כביש מתפתל העובר דרך שלוש מנהרות ש"ממסגרות" את הר ראשמור.

מדי ערב מתקיים במקום טקס הדלקת האורות – Ceremony of the Lights. הטקס מתחיל בשעה תשע, אבל כדאי להגיע לאמפיתיאטרון ולהתיישב כבר בשעה שמונה. עם רדת החשיכה קריר מאד, כך שמומלץ להביא מעילים ו/או שמיכות. הטקס מרגש את האמריקנים עד דמעות וכולל סרט על תולדות הנשיאים, קריאה ליוצאי הצבא שבקהל להגיע אל הבמה ולהציג את עצמם והחיל בו שירתו ושירת ההמנון תוך כדי הדלקה של התאורה המאירה את הפסלים בלילה.

מרכז המבקרים במקום פתוח בקיץ בין השעות 08:00-22:00. הכניסה חינם אך החנייה בתשלום של $10.

http://www.nps.gov/moru/

אנדרטת קרייזי הורס, דרום דקוטה

Crazy-horse-comparison.jpgמונומנט אדיר מימדים הנחצב באבן לכבוד לוחם הלקוטה קרייזי הורס. האנדרטה הענקית נועדה להאפיל על מאונט ראשמור והוזמנה על ידי צ'יף הנרי סטנדינג בייר כבר בשנות ה-40 של המאה ה-20. הפסל עדיין בתהליכי הקמה וצפויים לחלוף עוד עשרות שנים נוספות עד השלמתו (בתמונה רואים את המודל, ואת הפסל בשלבי בנייה ברקע).

במקום מרכז מבקרים ומוזיאון לתרבות האינדיאנית. בחודשי הקיץ מוקרן מדי לילה מופע לייזר על ההר. פעמיים בשנה, ב-26 ביוני וב-6 בספטמבר יש מופעי פיצוצים ופירוטכניקה מיוחדים על ההר.

שעות הפתיחה בקיץ – מ-08:00 ועד אחרי מופע הלייזר (שמתחיל עם רדת החשיכה).

דמי כניסה: $27 לרכב או $10 לאדם (חינם לגיל 6 ומטה)

http://www.crazyhorsememorial.org/

By Image can be found here on the Flickr page of Mike Tigas, CC BY 2.0, https://en.wikipedia.org/w/index.php?curid=32753774

הר ראשמור
mount rashmore

פארק לאומי מערת הרוח, דקוטה הדרומית

דרומית לפארק קסטר שוכן פארק לאומי Wind Cave המכיל שתי שכבות: מעל פני הקרקע שמורת טבע המגנה על צמחיה ובעלי חיים רבים, כולל ביזונים ואיילים מסוגים שונים, ומתחתיה, רשת ענקית ומסועפת של מערות.

גולת הכותרת של הביקור בפארק היא הביקורים במערות ואלו נערכים בהדרכת ריינג'רים. יש היצע מגוון של סיורי מערות, במערות שונות ובדגשים שונים. הסיורים במערות בתוספת תשלום על הכניסה לפארק – כרטיס גולדן איגל מכסה את עלות הכניסה לפארק, אבל לא את עלות הסיור במערות. רכישת הכרטיסים נעשית במרכז המבקרים, ויש לעשות זאת לפחות חמש דקות לפני תחילת הסיור. הסיורים דורשים מאמץ פיזי מסוים, כולל עלייה וירידה במדרגות.

סיור פתח המערה – Cave Entrance Tour

הסיור נמשך אמנם שעה ורבע, אבל הוא מתמקד רק בפתח מערת הרוח, שאורכה הכולל הממופה הוא 212 ק"מ! הסיור עובר בפתח הכניסה הטבעי למערה ומשם במספר אולמות וחדרים ובהם תצורות סלע האופייניות למערות הפארק ומכונות boxwork. הסיור עולה $9 למבוגר ו-$4.5 לילד עד גיל 16. הסיור מוצע בקיץ כמעט מדי שעה.הפתח הטבעי של מערת הרוח המופיע בתמונה הוא קטן, ולא ניתן לדעת שממנו מסתעפת אחת המנהרות הגדולות בעולם.

מערת גן עדן – Garden of Eden Cave Tour

הסיור הקל ביותר מבחינה פיזית – הגעה ויציאה מהמערה באמצעות מעלית, אבל עדיין יש לעבור 150 מדרגות בדרך. הסיור אורך כשעה ומכסה שטח של כרבע מייל בו ניתן לראות את התצורות הגיאולוגיות הייחודיות לאיזור. עולה $7 למבוגר ו-$3.5 לילד.

Fairgrounds Tour

סיור באורך שעה וחצי. מכסה את המסלול הארוך יותר מבין השלושה ועובר 450 מדרגות בדרך. עולה $9 למבוגר ו-$4.5 לילד.

בנוסף, מוצעים למבקרים סיור "פראי" יותר באיזורים הפחות מתוירים של המערה, הכולל זחילה ומעברים צרים. אורכו למעלה מארבע שעות והוא לגיל 16 ומעלה, וכן סיור לאור נרות באיזור לא מואר של המערה.

חוץ מסיורי המערות, יש בפארק שבילי הליכה וכמובן פעילויות ריינג'רים בדגש על פעילויות בשעות הלילה.

http://www.nps.gov/wica/

אתר הממותות בהוט ספרינגס

כמה מיילים דרומית לאיזור מאונט ראשמור נמצאת העיירה האטרקציה המרכזית בה הוא אתר בו נתגלו בשנת 1974 עצמות של עדר ממותות. ניתן לבקר באתר החפירות וכן במוזיאון קטן ואיכותי במקום, בו יש גם תצפית על המעבדות בהן נמשכת עבודת מיון ושימור הממצאים.

הביקור מורכב מסיור מודרך בן חצי שעה ואחריו יש זמן להסתובב במוזיאון ולהנות מהמוצגים. מתאים לביקור בין שעה עד שעתיים.

שעות פתיחה בקיץ (עד 15 באוגוסט) – 08:00-20:00

דמי כניסה: $8 למבוגר – $6 לילד עד גיל 12

http://www.mammothsite.com/

The Mammoth Site
1800 US 18 Bypass
Hot Springs, SD 57747
605-745-6017

 

פארק קסטר, דקוטה הדרומית

קסטר פארק – Custer State Park – הוא פארק ושמורת טבע במערב דרום דקוטה המשתרע על שטח של למעלה מ-250 קמ"ר. מצפון לפארק.נמצא הר ראשמור וממערב לו אנדרטת קרייזי הורס.

בפארק מסלולי נסיעה יפים והוא ידוע בעיקר בעדר הביזונים שבו המונה למעלה מ-1500 ביזונים. זהו העדר הגדול ביותר של ביזונים שאיננו בבעלות פרטית. ניתן לצפות בהם בדרך Wildlife Loop Road שאורכה כ-18 מייל. בנוסף ניתן לראות איילים מסוגים שונים, תרנגולי הודו וקבוצת חמורים החיה בפארק ונוהגת לגשת אל רכבי המטיילים ולבקש מזון. רבים מביאים מזון במיוחד עבור החמורים ולעיתים נוצרים עומסי תנועה בקטעים אלו של הכביש.

בפארק תוך הפארק עוברת דרך פיטר נורבק – דרך נופית ידועה הכוללת את הנידלס. הדרך מוגדרת כ-All American Road , הציון הגבוה ביותר לכביש נופי והיא עולה על כביש 89 מהעיירה קסטר ועוברת דרך מנהרות חצובות בסלע ומסלולים מתפתלים. הדרך עוברת באיזור המכונה נידלס הייויי (Needles Highway) – קטע דרך בן 14 מייל העובר דרך תצורת סלע ייחודית הדומה למחטים. בהמשך הדרך נמצאת שמורת הטבע ע"ש נורבק בה ניתן לערוך את תצפיות בעלי החיים.

קישור כאן וכאן לימים הנהדים שבילינו בפארק.

מפת הדרך:

http://www.byways.org/explore/byways/2459/travel.html

 

בפארק מרכזי מבקרים וחניוני לילה וכן מבחר מסלולי הליכה. רשימת מסלולי הליכה (ומפות השבילים) נמצאת כאן:

http://gfp.sd.gov/state-parks/directory/custer/trails/hiking-biking.aspx

מפת הפארק:

http://gfp.sd.gov/state-parks/directory/custer/docs/custer-map.pdf (קובץ PDF)

אתר הפארק:

http://gfp.sd.gov/state-parks/directory/custer/default.aspx

פארק לאומי בדלנדס, דקוטה הדרומית

Badlands National Park

פארק לאומי בדלנדס – Badlands National Park – ממוקם בדרום-דקוטה, לא רחוק מהר ראשמור ואיזור פארק קסטר. הפארק הוא איזור שימור של כ-260 קמ"ר, בהם תוואי נוף ותצורות גיאולוגיות ייחודיות וכן מגווןבעלי חיים. התצורות הגיאולוגיות המרשימות שנוצרו לאורך עשרות מיליוני שנים, הן גם כר פורה למחקר מאובנים, וניתן לראות רבים מהממצאים במרכזי המבקרים שבפארק.

לפארק שתי יחידות עיקריות: היחידה הצפונית, בה מתקיימת עיקר הפעילות התיירותית הרגילה, והיחידה הדרומית, המנוהלת על ידי שבט האוגאלה לקוטה. התשתיות באיזור הדרומי פחות מפותחות והוא מתאים יותר לטיולי שטח רגליים ארוכים, אשר לקיומם נדרש אישור מקדים מהריינג'רים בפארק (בין היתר כיוון שמדובר בשטח אש לשעבר שעדיין יש בו נפלים רבים).

ביקור של מספר שעות בפארק יכול לכלול נסיעה בכביש הנופי של הפארק, עם עצירות לתצפיות בדרך וכן ביקור במרכז המבקרים בן רייפל. אם יש זמן, מומלץ לשלב את אחד המסלולים הרגליים שרובם יוצאים מאיזור מרכז המבקרים וחלקם קצרים מאד –

מסלול הדלת – Door Trail – מסלול שאורכו 1.2 ק"מ, רובו נגיש לעגלות, המוביל אל מעין פתח ב"חומת הבדלנדס" שבו נקודת תצפית.

מסלול החלון – Window Trail – מסלול קל של כמה מאות מטרים, אל חלון בחומה המשקיף על קניון שנוצר בתהליכי שחיקה.

מסלול מדף הסלע – Cliff Shelf Trail – מסלול של כמה מאות מטרים אל נקודת תצפית ובריכה עונתית קטנה המושכת אליה בעלי חיים.

מסלול המאובנים – Fossil Exhibit Trail – מסלול קצר של כמה מאות מטרים עם תצוגת מאובנים והאיזור ושילוט מתאים.

כמובן, כמו  בכל פארק לאומי, יש גם פעילויות בהנחיית ריינג'רים, הכוללות בפארק זה גם תצפית סולרית ותצפיות כוכבים בימים מסויימים. מומלץ להתעדכן באתר הפארק לגבי הפעילויות.

http://www.nps.gov/badl/index.htm

אתר שיגור הטילים הגרעיניים מינוטמן

האתר הוא חלק מהפארק, אם כי נמצא ביחידת שטח נפרדת. הוא כולל מרכז מבקרים שהוקם בשנת 1999 במטרה לשמר את מורשת המלחמה הקרה והטילים הבין-יבשתיים. לאתר שלושה חלקים הכוללים את המשרד הראשי, מרכז בקרת שיגור, ומתקן השיגור עצמו (הסיילו). החלקים השונים ממוקמים במרחק מה זה מזה וצריך לתאם סיורים מודרכים לפני ההגעה.

מרכז המבקרים הוא נקודת הפתיחה לכל הסיורים. שעות פתיחה בקיץ שני-שבת 08:00-16:30 (בחורף סגור בימי שבת). במקום יש סרט ותצוגה קבועה. ניתן לבקר בביקור עצמי גם בסיילו עצמו (Delta-09 ) – אותן שעות פתיחה ומיקום קצת שונה. במקום יש ריינג'ר שעונה לשאלות המבקרים.

S Dakota 240, Philip, Jackson, South Dakota 57567

סיורים מודרכים באתר מתקיימים פעמיים ביום בקיץ. צריך להזמין מקום מראש (אפשר להזמין מקום שבוע מראש) בטלפון 605-433-5552

http://www.nps.gov/mimi/index.htm

מערות ומכרות בדרום דקוטה

איזור הגבעות השחורות של דרום דקוטה עשיר במערות, ובהתאמה, בסיורים תת קרקעיים. יש כמאה מערכות מערות ממופות באיזור, חלקן ענקיות וכתריסר פתוחות לציבור.

מערות וסיורים תת-קרקעיים –

פארק לאומי מערת הרוח Wind Cave National Park

ת'אנדרהד פולס – Thunderhead Falls –

בשנת 1878, במהלך חפירת פיר לכריית זהב, פרצו הכורים דרך לזרם מים עז בתוך ההר. המכרה ננטש וכיום ניתן לבקר במפל התת-קרקעי שנוצר. ממוקם כ-10 מייל מערבית לרפיד סיטי. סיור עצמי.

פתוח כל יום בשעות האור. דמי כניסה $6 למבוגר ו-$3 לילד.

http://www.thunderheadfalls.com/

מערות הקריסטל של סיטינג בול – Sitting Bull Crystal Caverns

על הייווי 16, 10 דקות דרומית לרפיד סיטי. פתוח מדי יום, בקיץ 08:00-20:00 – סיורים יוצאים כל 20 דקות. הסיור בתוך המערה כרוך בהליכה בעלייה.

http://www.sittingbullcrystalcave.com/

מערת ראשמור – Rushmore Cave

מזרחית להר ראשמור נמצאת מערת נטיפים שהתגלתה על ידי כורים. המערה גדולה למדי, אבל יש בה חלקים שנהרסו בשנים עברו, בטרם החלו מאמצי השימור. במקום סיורים מודרכים בני כשעה. המסלול מתחיל במנהרות צרות יחסית שלא מתאימות למי שסובל מקלאוסטרופוביה (מצד שני, מי שמחליט לפרוש בשלב הזה מקבל החזר כספי מלא).

שעות הפתיחה בקיץ 08:00-20:00 (הסיור האחרון יוצא שעה לפני הסגירה). דמי כניסה: $13 למבוגר $7.5 לילד עד גיל 12. יש גם סיורים מאתגרים וארוכים יותר.

http://www.beautifulrushmorecave.com

מכרה הזהב ביג ת'אנדר Big Thunder Gold Mine

ממוקם בעיירה קיסטון, ליד הר ראשמור. יש ביקורות טובות לגבי הסיור ומעורבות לגבי חיפוש זהב.

שעות פתיחה בקיץ (יוני-אוגוסט) 08:00-20:00. עלות הסיור בלבד $9 למבוגר $6 לילד עד גיל 12. חיפוש זהב עולה מחיר דומה (נוסף למחיר הסיור).

http://bigthundermine.com/

רפיד סיטי, דקוטה הדרומית

העיר השנייה בגודלה בדרום דקוטה, עם אוכלוסיה של כ-60,000 איש. העיר הידועה בכינויה "כוכב המערב" מחולקת באמצעה על ידי רכס הרים.

אטרקציות עיקריות ברפיד סיטי –

ארץ הדובים – Bear Country

אטרקציה מומלצת בה היינו בשנת 2011. מעין ספארי ברכב של בעלי החיים של צפון אמריקה. הזדמנות לראות זאבים, פומות, בונים ועוד, בסביבה טבעית.

ניתן לסייר ברכב פרטי או במעין אוטובוס פתוח של המקום. המחירים מותאמים לסוג הסיור.

ברכב פרטי: מבוגר $15 וילד עד גיל 12 $8

באוטובוס: מבוגר $10 וילד $5

שעות פתיחה יוני-אוגוסט 08:00-18:00 – חשוב להגיע מוקדם בבוקר כי בצהריים החיות פחות פעילות ולעומת הזאת הפארק עמוס הרבה יותר.

– (605) 343-2290Bear Country USA – 13820 S. Highway 16 – Rapid City, SD 57702
From Mt. Rushmore, take US-16 ALT/Iron Mt. Road into Keystone. Remain on U-16 ALT and merge right onto US-16 E (12miles).

גני הזוחלים – Reptile Gardens

אוסף זוחלים וציפורי טרף גדול, כולל אוסף הנחשים הארסיים הגדול בעולם. במקום יש הופעות וסיורים, כולל היאבקות בתנינים, אז כנראה שנוותר…

מאפריל עד דצמבר פתוח מדי יום. שעות הכניסה בקיץ (אחרי ממוריאל דיי) הן 08:00-19:00 כשהמקום נותר פתוח עוד שעה וחצי. יכול להתאים לבילוי של ערב.

דמי כניסה: $15 למבוגר ו-$10 לילד עד גיל 12
http://www.reptilegardens.com/

העיירה וול – Wall

עיירה קטנה בדרום דקוטה על הייווי 90, צפונית לפארק לאומי בדלנדס. בעיירה נמצאת חנות ענקית – וול דראג Wall Drug – המפורסמת בשמונצעס של המערב הפרוע ונחשבת אטרקציה בסגנון roadside america. למעלה מ-250 שלטי חוצות מפרסמים את החנות כך שקשה לפספס אותה והיא ידועה מאד בקרב האמריקאים. במסורת שלטי החוצות, הם מעודדים אנשים לשלוח אליהם תמונות של שלטים מאולתרים וכל דבר שרשמו עליו את שם החנות, אפילו החולצה שלהם, מכל מיני מקומות בעולם. אפשר להתרשם מראש מחלק מהסחורה והמחירים באתר שלהם –
http://www.walldrug.com/.

510 Main Street
Wall, SD 57790-0401

העיירה דדווד

דדווד (Deadwood )

עיירה המשחזרת את ימי המערב הפרוע. בעיירה מופעים חיים. ראו רשמים שלנו.

קניון ספיירפיש (Spearfish Canyon) ומפלי roughlock

מסלול הליכה חביב ונוח, בו טיילנו בשנת 2011.